Die Reading Group ist eine Initiative des Trier Center for Digital Humanities zur Diskussion aktueller Themen der Digital Humanities. Zweiwöchentlich werden zuvor zur Verfügung gestellte aktuelle Beiträge der Forschung besprochen, beispielweise Artikel verschiedenster Digital Humanities Journals und Publikationen sowie Websites oder Initiativen von DH-Projekten oder Institutionen. Die Teilnehmer können eigene Leseempfehlungen aussprechen und so zum Gelingen der Initiative beitragen. Wir streben einen interdisziplinären Austausch an und möchten daher Universitätsangehörige aller Fachbereiche herzlich einladen.
Die Organisation der Reading Group übernimmt Dr. Silvia Stoyanova.
McGann, Jerome: A New Republic of Letters. Cambridge (Mass.) 2014. Introduction, Kapitel 1 und 2.
Hendler, James: The Semantic Web From the Bottom Up. In: Bartscherer, Thomas/Coover, Roderick (Hrsg.): Switching Codes. Thinking Through Digital Technology in the Humanities and the Arts. Chicago 2011, S. 125–139.
Harbison, Thomas/Waltzer, Luke: Toward Teaching the Introductory History Course,
Digitally. In: Kristen Nawrotzki/Jack Dougherty (Hrsg.): Writing History in the Digital Age. Ann Arbor 2013, S. 97–109. DOI: http://dx.doi.org/10.3998/dh.12230987.0001.001
Gibbs, Fred/Owens, Trevor: The Hermeneutics of Data and Historical Writing. In: Kristen Nawrotzki/Jack Dougherty (Hrsg.): Writing History in the Digital Age. Ann Arbor 2013, S.159–172. DOI: http://dx.doi.org/10.3998/dh.12230987.0001.001
Méndez, Eva/van Hooland, Seth: Metadata Typology and Metadata Uses. In: Sicilia, Miguel-Angel (Hrsg.): Handbook of metadata, semantics and ontologies. Singapur 2014, S. 9–39.
Wittern, Christian: Beyond TEI. Returning the Text to the Reader. In: Journal of the Text Encoding Initiative 4 (2013).
Meister, Jan Christoph: DH is us or on the unbearable lightness of a shared methodology. In: Historical Social Research 37, 3 (2012).
Chun, Wendy Huy Kyong/Rhody, Lisa Marie: Working the Digital Humanities uncovering shadows between the dark and the light. In: Differences. A Journal of Feminist Cultural Studies 25, 1 (2014).
Gervais, Bertrand: Is There a Text on This Screen? Reading in an Era of Hypertextuality. In: Siemens, Ray/Schreibman, Susan (Hrsg.): A Companion to Digital Literary Studies. Oxford 2008, #9.
The Future of the Book. The Economist.
From Papyrus to Pixels. The Digital Transformation Of The Way Books Are Written, Published and Sold Has Only Just Begun. In: The Economist Essay.
Leahy, Mark: Private Public Reading. Readers in Digital Literature Installation. In: Siemens, Ray/Schreibman, Susan (Hrsg.): A Companion to Digital Literary Studies. 2013, #16.
Bermejo, Julita: A Simplified Guide to Creating an Ontology.
Staab, Steffen: Ontology 101 Design Principles.
Buzzetti, Dino: Digital Editions and Text Processing. In: Deegan, Marilyn/Sutherland, Kathryn: Text Editing, Print and the Digital World. Ashgate 2009. S. 45–61.
Buzzetti, Dino: Digital representation and the Text Model. In: New Literary History 33 (2002), S. 61–88.
Regressionsanalysen
Statistische Methoden für Geisteswissenschaftler: Fallstudien
Barry, David: Understanding Digital Humanities (2012), Introduction.
Thema wird noch bekannt gegeben.
Knauth, Jürgen: Mediawiki as a personal information management platform.
Busch, Hannah/Vanscheidt, Philipp: Working with Digitized Images. Methods and Challenges.
Schreibman, Susan: Digital Scholarly Editing. In: MLA Commons. DOI: 10.1632/lsda.2013.4.
Burdick, Anne/Drucker, Johanna u.a.: Digital_Humanities. Cambridge, Mass./London 2012, S. 29–60.